Vyznání lásky slovem nebo květinou?
Je důležité si uvědomit, že každý z nás automaticky používá všechny tři výše uvedené učební styly, obvykle ovšem výrazně preferuje jeden z nich. Může se stát, že i v různých situacích budou naše preference různé.
Pokud dokážeme odhadnout, jakého hráče máme v daný okamžik před sebou, respektive jaký typ učení tento člověk upřednostňuje, může nám to výrazně usnadnit vzájemnou komunikaci.
Britský odborník na mentální přípravu Ken Way na přednášce pro ČOV na podzim 2019 problematiku vysvětlil na příkladu ze života: Pokud muž dá své vizuálně nastavené partnerce najevo lásku slovy „miluji Tě“, efekt jeho vyznání nebude zdaleka tak účinný, jako kdyby jí místo slov daroval kytici růží.
Pro sportovního trenéra tak bude skvělou pomůckou, když dokáže a bude ukazovat tomu, kdo chce vidět, vysvětlovat tomu, kdo potřebuje slyšet, a dá prostor tomu, kdo touží zkoušet.
Jak učební preferenci u daného člověka rozpoznat?
Řešení je prosté. Jedním z účinných prostředků k rozpoznávání učebních preferencí je jazyk, jakým daný člověk hovoří.
Používá-li ve své řeči častěji slovesa popisující zrakové vnímání, např. viděl jsem, zahlédl jsem, podívej, koukni, … jedná se téměř jistě o preferenci vizuální. Naproti tomu pokud někdo něco zaslechl, uslyší nebo vám říká, poslyšte, trenére, jste k mým potřebám hluchý, upřednostňuje podněty auditivní. Nu, a pokud má váš svěřenec poslední dobou fantastický pocit ze hry, ale před zápasem stále bývá nervózní, bývá mu až na omdlení, a při pohledu na svoji hru na videu se mu dělá špatně, máte co do činění s typem kinestetickým.
Podstatné je, že pozorný trenér dříve nebo později odhalí, jaký způsob přijímání informací jeho hráči upřednostňují, a dokáže tomu přizpůsobit formu svých sdělení. Ať už se bude týkat rozboru hry, vysvětlení technických detailů nebo třeba předání motivace do dalšího tréninku.
Tip na závěr: Model VAK byl později rozšířen na model VARK, kde písmeno R zastupuje anglický výraz „reading“, čili čtení. Není tedy od věci, když svým svěřencům plán tréninku či klíčové výukové body napíšete na tabuli, nebo jim čas od času dáte něco přečíst.
Autor: Pavel Florián