Klamavé údery

Překvapivé údery jako podstata hry

Nedílnou součástí badmintonu jsou klamavé údery. Zbavme se nyní falešného dojmu, že používat ve hře finty je chybou a že zodpovědní hráči finty nepoužívají. Čím vyšší úroveň hráčů, tím lepší je i jejich schopnost číst hru a předvídat, jaký úder soupeř chystá. V důsledku toho mají k dispozici jen omezené varianty prostředků, jimiž své soupeře mohou dostávat do úzkých. Jsou ovšem dotaženy do dokonalosti.

V zásadě se jedná o lepší fyzickou připravenost a techniku pohybu, které nám umožňují být u míčku častěji včas (výše a blíže síti, respektive ve výhodnější pozici než soupeř), a spolu s nimi dovednost zahrávat údery tak, aby pro soupeře byly překvapivé, nečitelné a držely jej v nejistotě, jaký míč z rakety hráče vlastně přijde. Zatímco rozvoj fyzických předpokladů po určité době začne i přes veškerou snahu narážet na tělesné limity, možnost zdokonalovat údery a vymýšlet stále nové a nové varianty, jak (a kam) míček v konkrétní situaci odehrát, je v podstatě nekonečná.

Zapamatujte si:

  • Finta / klamavý úder se hraje na účel, nikoliv na efekt (primárním cílem není pobavit diváky, ale získat výhodu oproti soupeři).
  • Finta / klamavý úder je v první řadě prostředkem, abych si na soupeři vynutil slabý následný úder (pokud soupeř první krok za míčkem udělá špatným směrem, nebo později, než by z jeho pohledu bylo optimální, mám větší šanci, že úder z jeho rakety bude málo přesný nebo příliš krátký, pomalý), nikoliv abych získal přímý bod. Pokud přímý bod získám, je to vítaný bonus.
  • Finty / klamavé údery je třeba systematicky již od útlého věku trénovat, protože jsou důležitou a neoddělitelnou součástí hry.
  • Učení se fintám / klamavým úderům napomáhá správnému rozvoji základních úderových dovedností (pronace, supinace, uvolněné držení rakety v prstech, změny držení atd.).
  • Trenér by měl hráče ve zkoušení triků a klamavých úderů podporovat, a to jak v jejich nácviku, tak vymýšlení.

 Jak docílit, aby údery byly nečitelné?

1) Stejná příprava a nápřah na úder, až do poslední chvíle - Všechny údery hrané z téhož místa by měly do úplně posledního momentu vypadat stejně. Například chystám-li se zahrát míček z neutrální pozice v předním forhendovém rohu, můj soupeř by z mé přípravy ani z nápřahu na úder neměl poznat, kam budu hrát. V úvodní fázi může být do značné míry stejný nebo podobný dokonce i vlastní úderový švih, přičemž hlavní rozdíly nakonec budou spočívat ve změnách držení rakety a dotažení úderu. Pro větší názornost zhlédněte video vpravo.

2) Provedení úderového švihu způsobem pomalu-rychle nebo rychle-pomalu - Příkladem varianty pomalu-rychle může být například nečekaná smeč nebo útočný klír, klasickou ukázkou varianty rychle-pomalu bude tzv. zadržený drop, používaný především v párových disciplínách. Princip podrobně vysvětlil na semináři v Praze také dánský trenér a bývalý reprezentant Steffen Rasmussen (video vlevo).

3) Vedení úderového švihu a dotažení rakety do opačného směru, než kam hrajeme úder. Jedná se o poměrně přirozenou součást nejen sekaných dropů, jejichž provedení uvidíme na dalším metodickém videu se Steffenem Rasmussenem. Hráč, který reaguje na úder, chtě nechtě alespoň částečně vnímá pohyb soupeřovy rakety při úderu. Pokud je tento pohyb matoucí, může být výrazně těžší na úder správně zareagovat.

4) Naznačení jednoho, avšak provedení jiného úderu. Úzce souvisí s prvním principem a v zásadě jde o to, že hráč nejenže dokáže přípravu na úder provést tak, aby vypadala stejně jako příprava na všechny ostatní údery z téhož místa, ale dokonce ještě před vlastním odehráním stihne naznačit jiný úder. Do této kategorie bychom mohli zařadit jednu z pověstných fint Petera Gadeho. Na videu vlevo si někdejší čínská hvězda Chen Hong byl naprosto jistý, že míček poletí křížem za síť. Ten ovšem skončil na druhé straně v jeho zadním forhendovém rohu. Jak můžeme vidět na dalších dvou videích (video 1 a video 2), povedená finta nebyla dílem náhody ale výsledkem poctivého tréninku.

Rada na závěr: Problematika klamavých úderů a triků je rozsáhlá a její znalosti a ovládání je třeba neustále zdokonalovat. Podstatné je uvědomit si, že se nejedná jen o jakousi nadstavbu základů badmintonu, ale naopak o klíčové technické dovednosti, které se dotýkají samé podstaty hry a jsou nutným předpokladem úspěchu v našem sportu. Podle toho je s nimi třeba v tréninku i zápasech pracovat.

 

Autor: Pavel Florián